Grunge vlna poznamenala devadesátá léta jako žádný žánr a jeho vliv dosáhl daleko za oblast popmusic.
To, co na samém konci osmdesátých let vylezlo ze seattleského klubového podhoubí jako alternativa k načesaným a vymydleným rockovým kapelám, se velmi záhy stalo celosvětovým mainstreamem. Nutno dodat, že bez toho, aby se o to jeho protagonisté nějak zásadně snažili.
Snad už měli všichni plné zuby naondulovaných sebestředných póz, do kterých se tvrdá hudba (potažmo heavy metal) v osmdesátých letech stále více propadala a toužili po něčem opravdovějším.
Grunge v sobě spojoval neučesaný kytarový zvuk heavy metalu sedmdesátých let a hudební postupy amerického punku z let osmdesátých, styčnými body všech zásadních interpretů této scény byly ale i pocity frustrace, odcizení nebo alespoň pochyby. A samozřejmě příchylnost k tvrdým drogám, zejména k heroinu.
Grunge, pojmenovaný podle amerického označení drátěnky na nádobí, byl prostě žánr, ve kterém se nežertovalo. A i když to z dnešního pohledu bylo všechno možná až příliš vážné, v krátké době se tenhle styl stal hlasem příslušníků tzv. generace X, tedy lidí narozených v šedesátých a sedmdesátých letech a odkojených západní konzumní kulturou a médii. A přesně proti nim grunge bojoval.
Mezi kapelami, které se o vznik grunge nepřímo zasloužili hudebně, byli například Black Sabbath, Mudhoney, ale i Pixies. Ostatně Kurt Cobain sám často prohlašoval, že nebýt Pixies, nikdy by nevznikla Nirvana a podle Thurstona Moorea ze Sonic Youth, kteří s Nirvanou na začátku devadesátých let koncertovali, Cobain nevynechal jedinou příležitost koupit si další bootleg této bostonské čtveřice soustředěné kolem svérázného tlouštíka Franka Blacka.
Retro vlna grunge se dá očekávat již brzy, i proto je tu žebříček nejlepších alb celé grunge scény, aby i ti, co to nezažili na vlastní kůži věděli, k čemu se vracet.
Deset nejdůležitějších grunge desek
1. NIRVANA: Nevermind (Geffen, 1991)
2. PEARL JAM: Ten (Sony Music, 1991)
3. ALICE IN CHAINS: Dirt (Sony Music, 1992)
4. SOUNDGARDEN: Superunknown (Universal, 1994)
5. STONE TEMPLE PILOTS: Core (Atlantic, 1994)
6. MAD SEASON: Above (Columbia, 1995)
7. TEMPLE OF THE DOG: Temple Of The Dog (A&M, 1990)
8. L7: Bricks Are Heavy (Slash, 1992)
9. NIRVANA: Bleach (Sub Pop, 1989)
10. MELVINS: Bullhead (Subpop, 1990)
Chcete vědět, proč právě tyto alba jsou tak důležitá, jaké obsahují hity a komu posloužily za inspiraci? Kupte si listopadové číslo časopisu Filter s Robbiem Williamsem na obálce!