Po šesti letech má Marta premiéru na studentském Fresh Film Festu ve Varech, chystá se soutěžit v korejském Pusanu - a vstupuje do distribuce. Což značí dvoukolejnou trať, a kdyby se uzavíraly sázky, na které si líp povede, stály by zřejmě tak tři ku jedné pro festivalovou kariéru proti divácké.
Neboť Martě nelze upřít režijní nápady, účinnou náladu a lékárnicky přesné vedení herců, jejichž tichá úspornost v době přepjatosti potěší stejně jako minimum slov, jež potřebují.
Ale současně nemá smysl zastírat, že v ní jde o typickou "modelovku", tedy nikoli o jedinečnou zápletku, nýbrž akademickou variaci nebo školní cvičení na téma dva muži a jedna žena v krajní situaci. Šachové partii se třemi figurkami odpovídá i skutečnost, že se děj odehrává mimo jasný prostor a čas. Zkrátka kdesi kdysi zuří válka, na samotě v lesích pytlačí chromý vdovec se synem, jehož skrývá před odvodem, a jednou najdou v železech zraněnou špionku nepřátelské strany.
Otec neměl ženu dlouhých sedmnáct let, syn dosud nikdy; otec je pragmatik, syn romantik - a napětí, které během soužití s cizinkou houstne, násobí vzájemná závislost. Houstne a vaří se také krev: při stopování zvěře v dešti, při štvanici na syna vrcholící tarantinovským gestem i při scénách o "ženských dnech".
Zajímavá hra se tu vede rovněž s umělým "cizím" jazykem, jímž mluví vetřelkyně a jenž má slovanské motivy s nádechem Balkánu. Rovnice, v níž stojí Mata Hari mezi neurvalcem a panicem, však nemá žádnou neznámou.
Že násilí plodí násilí a že za ně platí nevinní, to ví člověk před Martou i po ní. Podobně si zopakoval, že zrnitá symbolika leteckých záběrů na mikroválku už nezabírá. Nově zjistil jediné - že na českou filmovou scénu vstoupila ambiciózní režisérka jménem Marta Nováková.
Čtěte také:
Při natáčení Marty šlo hercům o život
MARTA
ČR, režie Marta Nováková, hrají Petra Špalková, Vojtěch Štěpánek, Jan Novotný, 77 minut.
HODNOCENÍ MF DNES: