Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Štyrský jde za hranice snění

  4:00
Plastické leporelo tvorby Jindřicha Štyrského nabízí výstava v Domě U Kamenného zvonu. Jde o první ucelenou přehlídku umělcova díla po jedenašedesáti letech.

Jindřich Štyrský: Melancholie, 1937 | foto: soukromá sbírka v Paříži

Černá tabule s vystupujícími, napětí vyvolávajícími předměty - otisk krvavé ruky, embryo, rukavice, zahalený pahýl. Nejrůznější emoce a asociace vyvolává obraz Jindřicha Štyrského Trauma zrození, nazvaný podle jeho oblíbené knihy psychoanalytika Otto Ranka.

Dílo považované za jednu ze stěžejních Štyrského prací bylo v Praze poprvé k vidění před deseti lety na výstavě českého surrealismu. Nyní je vystaveno na Štyrského retrospektivě v pražském Domě U Kamenného zvonu.

Obrazy bez návodu
Trauma zrození Štyrský namaloval v roce 1936 - v době, kdy po hospitalizaci v Paříži a následné rekonvalescenci po vážné nemoci nemohl několik měsíců tvořit. Blízkost smrti, vyrovnávání se se sebou samým i určitá rekapitulace se v tomto obrazu jasně odrážejí. Autor používá motivy, které uplatňoval už v jiných dílech (například motiv embrya v kolážích).

Zároveň se vrací i do dětství. Na jedné z jeho dochovaných kreseb z doby, kdy mu bylo deset či jedenáct let, lze nalézt podobné řazení předmětů. Jako by dílo symbolizovalo stav jeho mysli, nebo ještě lépe, shrnovalo mozaiku změti jeho snů, se kterými však uměl pracovat s odstupem. Podobně lze číst v celé Štyrského tvorbě: jako v mnohoznačném románu odrážejícím autorův podvědomý a leckdy i nevědomý vnitřní svět, kde je však vnímání jednotlivých aspektů zcela ponecháno na čtenáři - divákovi.

Klíčem k pochopení zdrojů Štyrského niterné inspirace by snad mohla být jeho kniha Sny, ojedinělý soubor třiatřiceti snových záznamů zachycených jak slovně, tak obrazem, která vznikala během šestnácti let (1925-1940). I ta však až na obsáhlou předmluvu zůstala kvůli autorově předčasné smrti bez konkrétního objasnění.

Cesta k surrealismu
Ač ani současná přehlídka Štyrského děl nemůže sloužit jako manuál stoprocentně ozřejmující jeho tvorbu, jde o poutavou, mnohovrstevnatou ukázku všech jejích složek, pojatou doslova krok za krokem. První etapa patří Štyrského raným kubistickým dílům (Loutkář, Černý Pierot) a pokračují přes obrazové básně vznikající v návaznosti na umělcův vstup do sdružení Devětsil.

Obrazové básně byly vytvořeny pod vlivem evropských avantgardních hnutí a na truc všem snobům. Tento nový směr měl být poezií všedního života, uměním, ke kterému má přístup každý, třeba na volných listech v časopisech nebo na knižních obálkách. Na tuto etapu plynule navázal artificialismus - umělecký směr, který definovali Štyrský s Toyen během pobytu v Paříži v letech 1925-1928 jako ztotožnění malíře a básníka a který Karel Teige popsal jako protějšek poetismu ve výtvarném umění.

Kromě Štyrského pasu či osobních fotografií zaujme na výstavě soubor původních nátisků deseti obálek k Fantomasovi z konce dvacátých let dvacátého století, který pochází z pozůstalosti Toyen. Ač šlo o "nízkou literaturu", v Paříži byla oceňována. Navíc opět zprostředkovávala Štyrskému kontakt s běžným divákem.

Celé jedno období tvorby věnoval Štyrský výhradně kresbám, kolážím a knižním či scénografickým návrhům. Nepřehlédnutelný je na výstavě intimní kabinet Edice 69, kde jsou ukázky autorových erotických koláží k Sexuálnímu nokturnu Vítězslava Nezvala (1931), kresby k básnické sbírce Thyrsos Františka Halase (1932) či fotomontáže k vlastnímu významnému textu Emílie přichází ke mně ve snu (1933), kde se projevuje jeho trvalý námět - vztah ke smrti.

Na pomezí artificialismu a surrealismu jsou pak Štyrského obrazy z let 1931-1932, kdy opět začal hojně malovat. Tehdy například vznikl cyklus Obrazy I-V či malby, ve kterých se navracel k antické mytologii (například Smrt Orfeova). Štyrského konečný příklon k surrealismu, který se mu stal životním osudem, je zachycen v druhém poschodí galerie. Představuje se zde i průřez umělcovou fotografickou tvorbou, kterou sám vystavoval jen velmi příležitostně, kolekce koláží, obrazy z první i druhé výstavy Skupiny surrealistů a především právě kresby ke knize Sny.

Za zmínku v této části výstavy stojí i jediný "hostující" obraz - Magnetová žena z roku 1934 od Toyen, jež těsně souvisí se Štyrského Člověkem sépií ze stejného roku. V závěru expozice nechybějí ani tři poslední autorovy práce z roku 1941 - Maldoror, Ztracený ráj a koláž beze jména.

Jindřich Štyrský (1899-1942)
Dům U Kamenného zvonu, Staroměstské náměstí 13, Praha, autoři Karel Srp a Lenka Bydžovská. Výstava trvá do 9. září, plné vstupné je 120, snížené 60 korun, www.ghmp.cz
Hodnocení MF DNES: 90%

  • Nejčtenější

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

11. května 2024  11:10,  aktualizováno  12.5

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo....

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

15. května 2024  15:44,  aktualizováno  17:20

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

14. května 2024,  aktualizováno  14:13

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i...

Kolegové se po mně vozili, ale zpětně jsem za to vděčný, říká Filip Kaňkovský

14. května 2024

Premium Kvůli vrozené oční vadě se stal prototypem záporňáků. Seriál Zoo však spektrum jeho rolí obohatil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Pekelné déjà vu. Rammstein po dvou letech opět rozpálili pražské Letňany

12. května 2024

Premium Téměř na den po dvou letech se na pražské Letiště Letňany vrátila německá industriálně metalová...

VIDEO: Přichází MIKI, příběh největšího slovenského sériového vraha

19. května 2024  13:30

Tvůrci očekávaného thrilleru MIKI představují teaser k připravovanému filmu o bývalém bossovi...

Ozzák vzpomíná: jak mě učil Kaiser. Dejdar o začátcích i fenoménu Comeback

19. května 2024

Premium Jak jej Oldřich Kaiser chystal na DAMU, jak ho v Ypsilonce zbavili pocitu, že může do všeho kecat,...

SÓLO PRO KOTLETU: Pane ministře, co takhle status umělce i pro pornoherce?

18. května 2024

Premium Názory, vzpomínky, glosy, momenty ze zákulisí. Každou sobotu píšou přední osobnosti české umělecké...

TELEVIZIONÁŘ: Krajky, plesy, láska, sex. Bridgertonovi hlásí návrat

18. května 2024

Zejména milovnice červené knihovny mají v kalendáři zatržené datum, kdy se premiérovou třetí řadou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...